عقـــــل بنـــموده بـــه دانشـــــــکده ي خـــاطــر تـــو ــ راي هـــاي هــــمه را فـــکر صـــواب انــدازی (والــه هروی)

سه‌شنبه، فروردین ۲۳، ۱۳۹۰

سال جهانی وترنری

                                                         2011 سال جهانی وترنری  

سازمان خوراک و زراعت ملل متحد (FAO ) هدف از این اقدام را گرامیداشت سالروز پدید آمدن این رشته علمی اعلام کرد.
به نقل ازFAO  در سال 1761 میلادی لوئی پانزدهم شاه فرانسه پس از این که کشورش با مصیبت مرگ گاوها مواجه شد دستور داد یک مکتب وترنری در شهر لیون تاسیس شود.

سال 2011 سیصدمین سال به ثمر نشستن نخستین اقدامات برای مقابله با بیماریهای گاوی است. 
شعار این سال "وترنری برای سلامت، وترنری برای غذا، وترنری برای این سیاره" است. شعاری که تداعی کننده نقش مهم وترنری در مراقبت از سلامت انسانها و حیوانات و ارتقای امنیت غذایی و حفظ محیط زیست است.
سازمان FAO در کنار اتحادیه اروپا با تشکیل کمیته ای از تمام سازمانهای وترنری کشورها برای برگزاری مراسم این سال دعوت کرده ا ست.
ژاک دیوف در مراسم اعلام این موضوع در وارسای بر نقش این سازمان و کشورهای عضو آن و سازمانهای دیگر در توسعه وترنری تاکید کرد.
وی در سخنان خود به اقدامات FAO در کنار سازمان جهانی صحت و سازمان جهانی سلامت حیوانات برای مقابله با همه گیری آنفولانزای پرندگان همچنین ریشه کنی کامل طاعون گاوی از سیاره زمین اشاره کرد.
دیوف گفت: بیماریهای حیوانی طبق آمارهای فعلی بین 25 تا 33 درصد تولید محصولات حیوانی را کاهش می دهند. اکنون وترنری با چالشهای جدیدی هم­چون بیماریهای جدیدی که بخش ماهی پروری را با مشکل مواجه ساخته و اثرات پدیده تغییر اقلیم مواجه است.
سازمان FAO در حال حاضر 156 داکتر وترنر دارد که در سراسر جهان در حوزه های مرتبط فعالیت می کنند. بخش سلامت و تولیدات حیوانیFAO   برای مهار تب برفکی، تب دره ریفت و چند بیماری جدید حیوانی دیگر کوشش می کند.
 این اداره به وزارتخانه های زراعت، سازمانهای وترنری و دیگر نهادهای مرتبط در کشورهای عضو FAO  کمکهای مناسبی ارائه می کند.
در سال جهانی وترنری به جز اعلام رسمی ریشه کنی طاعون گاوی در ماه جون، سه رویداد مهم دیگر اتفاق خواهد افتاد: اول برگزاری همایش جهانی آموزش علوم وترنری که در تاریخ 13 تا 15 می در لیون (فرانسه) برگزار می شود، یک سمپوزیوم که در روم (22 و 23 جون) در زمینه پیشینه مهار بیماریهای حیوانی با تاکید بر طاعون گاوی برگزار می گردد و مراسم پایانی برنامه های این سال که در تاریخ 10 تا 14 اکتوبر در کیپ تاون (آفریقای جنوبی) برگزار خواهد شد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

dr_qadis@yahoo.com
---------------------------------------------------------------------------------------------------