عقـــــل بنـــموده بـــه دانشـــــــکده ي خـــاطــر تـــو ــ راي هـــاي هــــمه را فـــکر صـــواب انــدازی (والــه هروی)

چهارشنبه، خرداد ۱۸، ۱۳۹۰

استفاده ارزنده از محصولات فرعی حیوانات

استفاده ارزنده از محصولات فرعی  حیوانات

ما انتظار داریم بیشتر چیزهایی که امروز استفاده می کنیم ساخت دست بشر باشد. اما بعضی شرکت ها با نوآوری های خود راه هایی پیدا می کنند تا هر چه بیشتر از تک تک اعضای بدن حیوانات برای ساخت اشیایی که ما بطور روزمره بکار می گیریم استفاده کنند.
از اعضای مختلف بدن گوسفند که در صابون شما مخفی است، تا قسمت های مختلف ماهی در آبجو ( بیر)، ذره ذره بدن حیوانات، اگر سر از بشقاب غذای شما در نیاورد، اغلب تبدیل به محصولاتی می شود که همه روزه استفاه می کنیم.
شرکت های صنعتی شیوه های جالب و هوشمندی ابداع می کنند تا بخش های غیرخوردنی حیواناتی نظیر گاو، خوک و گوسفند را به کالاهایی تبدیل کنند که از کیفیت مرغوب و منحصر بفردی برخوردار است.

شرکت نورفولک یکی از این کمپانی هاست که روده گاو را از سطلهای گاوداری ها جمع می کند و از آن تور راکت برای قهرمانان تنیس جهان می سازد. روزینا مدیر تولید این شرکت می گوید: "هر راکت تنیس بطور متوسط محصول روده چهار گاو است." این روده ها بروسس می شود، بعد در قطعات ۱۲۰ سانتیمتری بریده و با مواد کیمیاوی محافظوی مخلوط می شود. پس از خشک شدن در اتاق های مرطوب مراحل دیگرپروسس را طی می کند و سرانجام تبدیل به تور راکت تنیس می شود. این کار طاقت فرسایی است که از آغاز تا انتها شش هفته بطول می انجامد، اما ارزش آن را دارد: "وقتی این تور در راکت قرار گرفت و توپ به آن خورد، کشیده می شود، اما بعد به شکل اصلی خود بر می گردد. چون روده خاصیت الاستیکی طبیعی دارد و هرگز کشش خود را از دست نمی دهد. بنابر این ضربه توپ را بسیار بیشتر در خود هضم می کند و احتمال التهاب آرنج که بسیاری از تنیس بازان از آن رنج می برند را کاهش می دهد."
این کمپنی که بیش از ۱۰۰ سال به این حرفه غیرمعمول مشغول است، از همین تکنیک برای تولید چنگ و سایر آلات قدیمی موسیقی از روده گاو استفاده می کند.
پتوی کفی آتش نشانی  : روده تنها یکی از اعضای کابردی و ارزشمند گاو است.از هنگامی که بشر گوشت گاو می خورد، از پوست آن نیز چرم می سازد و از استخوان های آن نیز چینی اعلا تولید می کند. اما در عصر جدید، از سم گاو محصول مهمی تولید می شود. از کراتیئن و پروتین موجود در سم گاو، مواد خاموش کننده حریق ساخته می شود و بسیاری از آتش نشان ها بخصوص در فرودگاه ها از آن استفاده می کنند. کف خاصی که تولید می شود ویژه خاموش کردن آتش های بسیار شدید است که در اثر سوخت طیاره رخ می دهد.
کراتیئن باعث می شود که حباب های کف مواد خاموش کننده حریق به یکدیگر متصل بماند و همچون پتو بر روی شعله های آتش بیافتد و آن را به سرعت خاموش کند.

گاو تنها حیوانی نیست که اعضا و احشای آن چنین قابل استفاده است. بعضی تولید کننده های آبجو یا بیر با اضافه کردن سریشم ماهی، تیرگی آبجو را از بین می برند و محصولی تولید می کنند که شفاف و زلال است. ای ن ماده در داخل معده یا صفرای برخی انواع ماهی وجود دارد و به آن خاصیت طبیعی شناور بودن در آب می دهد.
اینها تنها چند نمونه از موارد متعدد استفاده از اعضا و احشاء حیواناتی است که ما می خوریم.






BBC

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

dr_qadis@yahoo.com
---------------------------------------------------------------------------------------------------