عقـــــل بنـــموده بـــه دانشـــــــکده ي خـــاطــر تـــو ــ راي هـــاي هــــمه را فـــکر صـــواب انــدازی (والــه هروی)

سه‌شنبه، آبان ۲۴، ۱۳۹۰

کوسه‌ ماهی سرچکشی

کوسه‌ ماهی سرچکشی  (Hammerhead sharks)
 انطباق دید دو چشم می تواند به هم پوشی دو تصویر مجزا دردوربین های شکاری تشبیه شود.




 نام علمی این ماهی Sphranidae بوده طول بدن بعضی آنها به بیش از 4 مترو وزن بیش از 400 کیلوگرام دارند.
اين ماهي شناگر نيرومند بوده و به اين شهرت دارد كه اگر درجال بیفتد آنقدرمي جنگد تا از خستگي هلاك شود. حس بوياي بسيار قوي، چشمان تيز بين و خلق وخوي پيش بيني نشده  از ویژه گی های این کوسه  ماهی است. قسمت چكش مانند وعجيب سراين حيوان عامل تعادل آن است. علاوه بر آن  چشمان تيز بينش نیزدردو طرف سرچكشی  قرار گرفته  که به اين ترتيبب قابلیت استفاده بیشتر دارند. کوسه سرچکشی  قبل از اينكه حمله اش را شروع كند درآب بدون حركت قرار مي گيرد و چشمانش را به قرباني خويش مي دوزد، به این دلیل شکارش کوچک ترین چانس فرار را نیز از دست میدهد.  دامنه تغذيه وسيعي از ماهيها را دارد كه شامل كوسه ماهي هاي ديگر نیز میگردد واز كوسه ماهي به شمار ميرود كه به انسانها حمله مي كند و گاهی در نزديك سواحل،  شاپر پشتي بزرگش از ميان آب ديده مي شود . این کوسه ماهی ها در تابستان به سمت شمال و آبهاي سردتر حركت مي كنند كه اين عملكرد مشابه كوسه هاي ديگر نيست ، آنها اغلب دردسته های بزرگ حركت مي كنند و در آبهاي گرم تمام اقيانوس ها ديده مي شوند.

 سرچکشی ها شهرت دارند كه اگردرجال بیفتد آنقدرمي جنگد تا از خستگي هلاك شود.
کنجکاوی درمورد شکل عجیب سر این نوع کوسه ماهی از ۲۰۰ سال پیش با شناسایی این جانوران عظیم الجثه، آغاز شد . اما مباحثه های علمی پیرامون ارتباط میان میدان بینایی و شکل سر در این موجودات تنها به چند دهه اخیر باز می گردد. کوسه های سر چکشی ازمیدان بینایی 360 درجه برخوردارند. 

چرا کوسه های سرچکشی ازچنین سیمای اسرارآمیزی برخوردارند؟

تا به امروز فرضیه های متعددی دراین رابطه مطرح شده است. از آن جمله، فرضیه ای است که شکل چکشی سراین نوع کوسه ها را با میدان دید وسیع تر آنها مرتبط می داند.  اما این فرضیه تا به امروز توسط جانورشناسان مختلف مورد سوال قرار گرفته بود. آنها معتقد بودند که هنوز شواهد کافی برای این که بگوییم ساختار سراین موجودات به بینایی آنها کمک می کند یا خیر، وجود ندارد.
موقیت چشم ها به کوسه اجازه می دهد تا ازامکان دید۳۶۰ درجه برخوردار شوند.
بلاخره درنتیجه تحقیقات راز کوسه‌های سرچکشی آشکار شد. نتایج تحقیقات جدید تا حدودی پرده از راز سرچکشی شکل این کوسه ها برمی دارد. این پژوهش ها آشکارساخته است که این نوع سر، همانند یک دوربین شکاری به کوسه ها اجازه می دهد تااز امکان دید۳۶۰ درجه برای جستجوی بهتر شکار برخوردار شوند.
 انطباق دید دو چشم که می تواند به هم پوشی دو تصویر مجزا در
دوربین های شکاری نیز تشبیه شود، به کوسه ها اجازه می دهد تا فاصله دقیق با شکار خود را به طور دقیق تری ارزیابی کنند. اگر چه این نظریه سالها مورد توجه دانشمندان قرار داشت، اما تنها آزمایش های اخیر توانستند صحت آن را تایید کنند. دانشمندان با نصب حسگرهایی بر روی پیشانی نژادهای گوناگون کوسه و آزمایش میدان بینایی آنها، متوجه شدند که این سر چکشی ها هستند که از وسیع ترین و دقیق ترین میدان بینایی برخوردارند و می توانند فاصله خود با شکار را دقیق تر محاسبه کنند.  این نوع جمجمه همچنین به کوسه های سرچکشی اجازه می دهد تا با چرخاندن سر به طرفین، دید کاملی از پشت سر خود داشته باشند.

این کوسه ماهی ها اغلب دردسته های بزرگ حركت مي كنند
http://news.bbc.co.uk/earth/hi/earth_news/newsid_8376000/8376740.stm  
dr_qadis@yahoo.com
---------------------------------------------------------------------------------------------------